Krakov

By B - srpna 21, 2017

Věděli jste, že Poláci pijí pivo brčkem? Ne? Já taky ne. A proto jsem pro vás sepsala divná fakta, abyste věděli na co se připravit, až se do Polska vypravíte. Samozřejmě, že se s vámi podělím i o zajímavé a praktické informace. Takže jestli chystáte trip do Polska, a nebo jenom chcete vědět jak vypadal ten náš, pokračujte ve čtení!





Už mi třeba pár týdnů a možná i měsíců leží v hlavě, že bych se měla vrátit k blogování. A to, že bych měla něco dopsat a vydat, mi připomínají nedopsané články, které leží v konceptech už pěknou řádku dní. A tak jsem tady! Pokud ještě vůbec někdo víte, kdo jsem, možná jste zaregistrovali jiný název, jiný design, ale já jsem pořád stejná. Pořád stejně líná. Málokdy se k psaní dokopu, což vám asi došlo z posledního postu, který vyšel v září 2016. Co bych ale mohla dělat pořád, a bohužel na to nemám dostatek peněz a času, je cestování. Vždycky se těším na léto, kdy se to všechno nějak vyrovná, a já můžu někam vyrazit. No a letos jsme si s kamarádkou udělaly čtyřdenní výlet do Krakova.

Rozhodly jsme se cestovat se společností polskibus. My s rezervací docela dlouho váhaly a zpáteční jízdenka z Brna vyšla okolo 550,-, ale pokud máte stopro jasno, kdy chcete jet, určitě nečekejte dlouho, jízdenka vás může vyjít až o 200,- méně, a pokud budete extrémní šťastlivci a stihnete nějakou akci, můžete jet třeba za úplnej zlomek naší ceny. Každopádně - neberte si místo blízko záchodu a doufejte, že s váma nepojede asi 15 opilých Poláků, kteří vám ty 4 hodiny cesty nebudou moc zpříjemňovat.

Ubytování jsme sehnaly přes airbnb, kdy kamarádka registrací přes můj odkaz získala slevu cca 700,- na první rezervaci, takže nás to každou na 3 noci vyšlo asi na 1200,-, což je slušný na to, že jsme bydlely v centru Krakova, hned vedle zámku a ke všem památkám jsme to měly okolo 15 minut pěšky.
Pokud ještě nemáte účet a plánujete vycestovat, zaregistrujte se přes tento odkaz a dostanete taky slevu :) A jestli se po tomto článku rozhodnete vyrazit do Krakova, rozhodně doporučuju ubytovat se u Mika (profil). Po celém Krakově má spoustu druhů pronájmů v různé cenové relaci. Sice jsme přímo ho nepotkali, každopádně můžu říct, že byl velmi ohleduplný hostitel! (nějakou náhodou jsme neměly zrcadlo v pokoji, ale hned potom, co jsme ho na to upozornily, nám přivezl náhradní.. a taky píše moc milý hodnocení :D )






A teď už teda k místům, která jsme navštívily, a tipům, které se vám (snad) budou hodit.

Jak už jsem zmínila výš, bydlely jsme hned u Zámku Wawel a taky u řeky Visly, kterou lemoval super park, cyklostezka a večer se tam scházela spousta lidí. Jinak v Krakově potkáte různé parčíky na každém kroku, a skoro všechny mají free wifi. Vzhledem k tomu, že jsme to měly všude blízko, tak jsme moc nevyužívaly mhd, a když už - nejlepší aplikace na hledání spojů se jmenuje jakdojade a je super přehledná. Jízdenky si můžete koupit buď v automatu na zastávce, a nebo přímo v automatu v tramvaji, což bych asi uvítala i v Česku. :D
Staré město - zde jsme náš výlet začaly a zároveň i skončily. První den byl trošku hektický, zrovna tu slavily výročí Varšavského povstání, takže všude plno lidí s vlajkama, divný skupinky a chaos. No a na to zrovna dvakrát nejsem. Každopádně jsme se prošly po hlavním náměstí, bloudily okolními uličkami, jedly, pily a užívaly noční Krakov. Zrovna první večer jsme se potkaly asi s 10 couchsurfery a bylo to moc milý setkání. Rozhodně se na couchsurfingu zaregistrujte, pokud chcete poznávat cizince a zlepšovat si jazyk.
Staré město jsme navštěvovaly snad každý den - ať už kvůli památkám nebo kvůli jídlu či drinkům, v každou denní dobu mělo něco do sebe. V těch neuvěřitelných vedrech se to přes odpoledne moc nedalo, takže za mě buď večer, kdy ulice ožívají, v barech mají akční drinky a kolem vás zní živá hudba, a nebo zase brzo ráno, kdy všichni turisti spí a kolem vás maximálně lítají holubi a pár lidí spěchá do práce.






Další, hodně populární část Krakova se nazývá Kaziměř - plná malých restaurací, kaváren, polorozpadlých domů, popsaných zdí, synagog a levného jídla. Mě to tu naprosto uchvátilo, každá ulička, každá budova, všechno to na vás dýchne takovou zvláštní atmosféru. Nebylo tu ani nijak extra přelidněno, takže pro mě ideální.







Ten den, co jsme se vydaly do Kaziměře, jsme začaly ale trošku jinde, cca 15 minut dál přes řeku.
Schindlerova továrna + MOCAK - vstupenka na obě místa nás stála 24 pln, což v přepočtu na naše kolem 150,- a rozhodně to stojí za to vidět. MOCAK je prostě šílenost, spousta věcí, který nepochopíte a budete mít pocit, že můžete být taky umělci. A Schindlerova továrna je podle mě povinnost, když už budete v Krakově. Celá ta expozice byla zajímavá a strašně krásně zpracovaná. Určitě bych se sem chtěla podívat znovu, ale s českým průvodcem :D






Wawel je místo, který nevím, jestli nazývat hradem nebo zámkem. Výhled ale nic moc a na hradní věž jsme nakonec nešly, protože přes ty miniokýnka uvidíte asi ještě větší nic a zároveň ta řada se vám ve vedru úplně stát nechce, no :D Co jsme navštívily, byla katedrála, kde je vstup zdarma, ale nesmíte dovnitř s odhalenými zády? nejspíš - já si musela u vstupu koupit šátek, který jsem si uvázala kolem ramen. Každopádně je to vevnitř krásný a určitě tam zajděte.




My v Krakově byly 4 dny a vyšlo to krásně na to, abychom viděly to, co by se vidět mělo. Rynek glowny a Kaziměř jsou od sebe asi 15 minut cesty, to samé Wawel, takže pokud plánujete výlet do Krakova a nevadí vám chodit celý den, postačí vám víkend, a to vám zbude ještě spousta času na  lenošení v kavárnách a barech - kde jsme trávily čas my vám ukážu v dalším článku.

A moje další postřehy, tipy a divný fakta? Nebojte se se v Krakově ztratit! Krakov je plný starých budov, zajímavých uliček a nikdy nevíte, kdy narazíte na roztomilou kavárnu, skvělou zmrzlinu nebo třeba drinky za 25,-. Pokud vám nevadí kolo, půjčte si ho! Je to spousta cyklostezek a určitě budou všichni radši, když potkají cyklistu, než tour vozíčky, který akorát všude zavazí. A krom tour vozíčků potkáte všude koňské kočáry a chudáky brigádníky, kteří se vám snaží vnutit vyhlídkové jízdy, plavby a podobné akce. Co ale můžete podpořit je free walking tour - stačí si podle rozpisu najít stanoviště, a pak už procházet město s průvodcem úplně zdarma :)


Pokud si potřebujete oddechnout, běžte k řece, do parku, kamkoliv. Určitě najdete místo, kde nejsou turisti a můžete si vychutnávat krásy města. Co ale potkáte snad úplně všude jsou holubi a občas máte pocit, že vám narazí do hlavy, jak nízko lítají.


Nedivte se, když vám dají do piva brčko - prostě to tak dělají (a já to nechápu, a to ani pivo nepiju).
Pokud budete někde v restauraci hledat záchod, nebuďte překvapení, když z místnosti wc vyjde osoba opačného pohlaví. Jen v mekáči, na nádraží a na veřejných záchodech mají poznačeno muži x ženy. Jinak prostě musíte všichni na jeden - což je dost nezvyk oproti nám, ne?
V Polsku asi měli přebytek bílé barvy, jinak si nedokážu vysvětlit to množství přechodů, na kterém ani nefungují semafory a lidi je přechází, jak se jim chce, auta neauta.
Jo a někde funguje samoobsluha, někde vás zase obslouží. Nikdy jsem nechápala, kde funguje co, protože jsem odmítala Polákům rozumět a slova v polštině se mi nepovedly vyluštit ani s mým polským překladačem.


Toť vše ohledně našeho výletu. Já osobně si před tripem do Krakova pročetla pár blogů, abych věděla, kam zajít a kam zase radši nechodit, tak snad vám tohle taky pomůže, pokud se do Krakova chystáte. Nebo jste tam už byli? Dejte mi vědět! A brzo čekejte článek o restauracích, kavárnách a drincích za 25,-!

  • Share:

You Might Also Like

1 komentářů